BC bezoekt APM Terminal in Rotterdam

APM overzicht terminalRuim 90.000 kilometer per jaar rijden om 6 miljoen “doosjes” te verplaatsen dat is de missie van Pieter Hartog uit Asten, bij APM Terminals in Rotterdam! Op donderdag 9 november mochten wij met velen, met de bus (Hebben Tours uit Asten) naar De Maasvlakte II in Rotterdam om daar van dichtbij de APM Terminals te mogen aanschouwen.

 

Bij APM terminals op het hoofdkantoor werden wij zeer vriendelijk ontvangen door Pieter en zijn medewerkers. Wij werden allemaal nog even gecheckt. Op de uitnodiging en bij de aanmelding moesten wij namelijk onze persoonsgegevens doorgeven. Dit omdat het bedrijf APM zeg maar op een stukje “niemandsland” ligt.

Na de check mochten wij met de lift of trap naar de directiekamer waar wij een fantastisch zicht hadden op de complete terminal. De medewerkers van APM hadden ook een keurige lunch, soep, broodjes, snacks, koffie, thee, melk en jus d’orange voor de gasten geregeld. (Daarvoor, nogmaals dank en complimenten).

Na de lunch vertelde ons Pieter ons over zichzelf en “zijn” terminal die hij met passie leidt en waarvoor hij jaarlijks zo’n 90.000 kilometer rijdt tussen Asten en Rotterdam om te zorgen dat er zes miljoen “doosjes” per jaar verplaatst worden. APM terminals in Rotterdam is een onderdeel van de Moller-Maersk group met wereldwijd 23.000 medewerkers in 61 landen en 189 laadstations.

APM Terminal BargJPG

De APM terminal in Rotterdam staat wat omvang (grootte) betreft in de top 5 van de wereld. Pieter Hartog (van oorsprong bedrijfseconoom/registeraccountant) geeft leiding in Rotterdam aan 1100 medewerkers (met losse krachten tot 1320 medewerkers) De terminal heeft een continue rooster (24/7, 5 ploegen) en is 2 dagen per jaar gesloten namelijk op 1e Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Een van de grootste klanten van APM is MSC (Global Container Shipping Company) varend over de hele wereld. Met schepen die tot 400 meter lang, 60 meter breed, 17 verdiepingen hoog kunnen zijn en die tot zo’n 20.000 “doosjes” kunnen vervoeren.

Waar het bij het vervoer van containers om draait is efficiëntie, wat varen betreft en zeker bij het laden en lossen. Want ook hier telt elke seconde en alles loopt precies volgens plan. De schepen varen het hele jaar door en volgen bepaalde routes. De vaartijden zijn bekend de hoeveelheid van containers is pas later bekend bij APM terminals omdat de schepen nog elders (Hamburg en/of Antwerpen ) kunnen laden en/of lossen.

Doosje Maersk

Het laden en lossen zelf gebeurt vanuit de controlekamer met een joystick die de kranen aanstuurt. In deze controlekamer die vol met beeldschermen staat kan alles tot op de millimeter gevolgd worden. Maar dat kan niet zomaar want bij dit bedrijf zijn zo’n 2500 servers dag en nacht bezig met het verwerken van gegevens en het aansturen van de containers naar de juiste plekken. Hier zie je hoe belangrijk automatisering is en dat het wel heel simpel lijkt maar het zeker niet is.

Elke dag is het weer een nieuwe “wedstrijd” om alle containers op tijd aan boord of van boord te krijgen en dan ook nog zo efficiënt mogelijk. Want elke handeling kost geld en dan is het ook belangrijk (en de kunst) dat de containers altijd maar maximaal 4 handelingen mogen ondergaan. (Vanuit de boot met de kraan naar een AGV en van opslag met kraan naar, trein, boot of vrachtwagen, of natuurlijk in omgekeerde volgorde.)

Als voorbeeld komt er een schip aan met veel containers. Alle containers zijn genummerd aan de bovenzijde en aan de zijkanten. De kraan pakt een container uit het schip en het “systeem” leest waar die container heen moet. De container wordt op een AGV geladen (een AGV is een vrachtwagen zonder chauffeur en deze rijdt op accu’s) deze weet precies waar “hij” zijn container naar toe moet brengen. Naar de boot of van de boot naar de opslag en van daaruit gaat de container weer vol automatisch met kranen, naar de trein, boot of naar de vrachtwagen.

De verhouding van de containers wat vervoer betreft is 15% trein, 40% binnenvaart en 45% trucks. Dus een vol schip betekent al gauw dat er zo’n 9000 vrachtwagens die nodig zijn om de containers te vervoeren. Alles moet tot in de puntjes kloppen. Wanneer ben je goed!

Volgens Pieter is dat een combinatie van: Snelheid Betrouwbaarheid Ofwel als er een schip aankomt, moet APM ervoor zorgen dat de kranen snel en vooral efficiënt de containers van boord halen en/of aan boord brengen. Daarom is het heel belangrijk om alles goed aan te sturen en te controleren. De klant van APM moet 100% vertrouwen hebben in de juiste afhandeling van zijn/haar container!

Over een vraag aan Pieter over het hacken van zijn computers/systeem vertelde hij. Dat ze een Cyberaanval gehad hadden. Deze hadden op basis van de vele back-ups en door het aanschaffen van allemaal nieuwe computers redelijk snel weer onder controle en al was dat wel een hele klus.

Alle “oude” computers hebben ze dan ook zelf handmatig vernietigd.(de harde schijf) Dus beveiliging van systemen is voor APM heel belangrijk en daarom moet ook alles binnenshuis blijven en is het screenen van medewerkers ook heel belangrijk.

Na zijn prachtig verhaal met ondersteuning van vele plaatjes en cijfers mochten wij met de bus even langs de grote kranen, de zelfrijdende vrachtwagens (AGV) en de vele, zeer vele containers. Het is echt indrukwekkend om te zien hoe groot de kranen zijn.

Ook het terrein is indrukwekkend als men daar met de bus doorheen mag rijden. Als wandelaar /gast is het niet mogelijk om op het terrein te komen, zeker met het oog op de veiligheid.

Na ons tochtje over het terrein nam Henk Hoeks afscheid van Pieter en bedankte hem voor de geweldige interessante middag en dat wij als leden van BC het Woold het een eer hebben gevonden om een keer dit gebeuren van dichtbij te mogen aanschouwen.

Met een welgemeend applaus bedanken wij Pieter Hartog en zijn medewerkers! Daarna werd de terugreis ingezet naar Golfbaan Het Woold. Waar de bus zo rond 19.15 uur bij de parkeerplaats stopte. (Chauffeur Rene werd bedankt voor zijn vakmanschap en het veilig thuisbrengen van al zijn gasten)

Langs deze weg willen wij Eline/ Frederique, Sophia en Jan bedanken voor de organisatie van deze dag en de verzorging onderweg. Het was weer TOP.

We kunnen terugkijken op een mooie BC dag en het was super gezellig en informeel! Zo rond de klok van 20.00 uur waren de meeste BC leden aan het diner. Die wederom perfect verzorgd was door de mensen uit de keuken en de bediening en werd er nog lang nagekletst over de indrukwekkende dag.

Noot: Al is het maar een “doosje” maar als ik langs zo’n “doosje” van 20 voet sta voel ik me toch wel klein en zeker als die op een vrachtwagen staat en dan te bedenken dat die dan met zo’n 20000 stuks op een schip vervoerd worden!

Met vriendelijke groet

Jack